Foodlab nation community


Laat je schrijverstalent los en deel jouw ideeën , vragen of collums hier.

Is twijfelen om een beslissing te nemen stilstaan ?
Toen ‘Foodlab nation’ nog een idee was, werden we dagelijks geconfronteerd met verschillende vragen over de uitwerking van het deelconcept.
Hoe gaan we dat aanpakken ? Is er een verdienmodel ? Hoe en naar wie communiceer je ? Hoe gaan we dit financieren ? Wie gaat mee in het bad ? (of waar vind ik advies en wie kan me helpen) Wat als het fout loopt ?
Constant kregen we nieuwe problemen en vragen waarop we eigenlijk niet onmiddellijk een antwoord hadden en die ons deden twijfelen of dit wel realiseerbaar is. Zo lang twijfelen en denken , maakte ons onzeker. En een onzeker persoon ‘springt’ niet. Toch werden we stilaan omringd door mensen ( familie, vrienden en zelfs ondernemers ) die ook wel merkte dat zulk een concept de dag van vandaag zou kunnen werken. Er was echter nog niet veel cijfermateriaal van gelijkaardige initiatieven beschikbaar en we moesten dus vooral op ons buikgevoel en op eigen berekeningen beslissingen nemen. Dan volgt een goede analyse van jezelf, een uitgedokterd en realiseerbaar business plan, een communicatieplan en de wil om te slagen. Je leert jezelf ( en je familie en vrienden ) dan echt wel kennen. Vaak krijg je advies en steun van iedereen, maar ben jij de eeuwige twijfelaar.
Is ’twijfelen’ dan stilstaan ?? Nee!!! Twijfel is nodig en is een proces waar je evolueert van een idee naar een onderneming. Twijfelen is eigenlijk nadenken, inzicht ontwikkelen en kennis vergaren. Twijfelen is een proces dat je doet inzien dat ondernemen niet makkelijk is en dat het parcours hobbelig wordt. Twijfelen doet je jezelf en je idee in vraag stellen om dan uiteindelijk te beslissen. Twijfelen is een musthave vooraleer je beslist om te ‘springen’. En ‘springen’ kan jij alleen !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

In België zijn professionele deelkeukens nog bijna onbestaande, maar onze noorderburen hebben dit concept al omarmd. Nederlanders hebben ook een andere mindset en vinden ‘delen’ vandaag de dag de normaalste zaak van de wereld.

Er worden tegenwoordig al auto’s, fietsen, vastgoed ( co-housing ), fitnessabonnementen, etc gedeeld. In de toekomst zal de deeleconomie alsmaar groeien, mede door stijgende aankoopprijzen en de steeds duurder wordende energie. Bij het ‘delen’ van een product ( of in ons geval een keukeninstallatie ) deel je niet enkel de kosten, maar vorm je ook een community van mensen die dezelfde mindset hebben en die hun kennis en ervaring automatisch gaan ‘delen’. Een win-win voor iedereen dus.

Toch is ook hier goed management, duidelijke afspraken en communicatie niet te onderschatten. Qua regelgeving is hieromtrent nog weinig geschreven en vaak is zo’n initiatief ongekend. Daarom werken we met een selectieprocedure en een charter ( waarin voorwaarden en afspraken worden beschreven ) , die de ‘gebruiker-delers’ moeten aanvaarden vooraleer ze de deelkeuken kunnen gebruiken.

Hieraan zijn we volop aan het schrijven. Heb je dus ideeën of tips, dan horen we die graag van jou !

Tot schrijfs

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *